Program "Ciepła woda użytkowa"
Opis programu
Dla kogo?
Program kompleksowego wykorzystania ciepła z miejskiej sieci ciepłowniczej skierowany jest do spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, których budynki korzystają z ciepła sieciowego do celów grzewczych, ale do podgrzewania wody użytkowej wykorzystują indywidualne podgrzewacze gazowe, elektryczne lub kotłownie gazowe.
Na czym polega?
Projekt polega na zastąpieniu dotychczasowego sposobu pozyskiwania ciepłej wody, metodą wykorzystującą ciepło sieciowe. Realizacja i zakres projektu polega na modernizacji lub wymianie węzła cieplnego i budowie instalacji rozprowadzenia ciepłej wody. Jeśli budynek przyłączony był do węzła grupowego lub przyłącze do sieci ciepłowniczej nie zapewnia dostaw wystarczającej ilości ciepła, konieczna jest również budowa nowego przyłącza.
Etapy i harmonogram projektów
1 | Pierwszy kontakt |
2 | Zainteresowanie przystąpieniem do programu |
3 | Oferta |
4 | Umowa trójstronna |
5 | Projekt |
6 | Pozwolenie na budowę |
7 | Przygotowanie inwestycji |
8 | Prace budowlane |
9 | Uruchomienie dostaw |
Podstawowe etapy realizacji projektu:
Zazwyczaj projekt rozpoczyna się z inicjatywy właścicieli lokali, mieszkańców, zarządców nieruchomości lub statutowych organów spółdzielni chcących zmodernizować swoje budynki. Zdarza się też, że zmiany podyktowane są koniecznością realizacji nakazu inspektorów nadzoru budowlanego, kominiarzy lub służb odpowiedzialnych za przestrzeganie przepisów obowiązujących przy eksploatacji urządzeń gazowych.
Zainicjowanie projektu uruchamia procedury poszukiwania najlepszych rozwiązań, gromadzenia ofert, pozyskiwania funduszy, zawierania umów, projektowania i wykonawstwa inwestycji.
Realizując przyjęty plan działań, zarząd spółdzielni lub zarządca nieruchomości – działający w imieniu wspólnoty – sprawdza dostępne na rynku oferty, poszukując rozwiązania optymalnego, spełniającego oczekiwania lokalnej społeczności.
Zainteresowanie proponowanym rozwiązaniem powoduje opracowanie i przedstawienie przez oferenta szczegółowej propozycji rozwiązań, dopasowanej do specyfiki budynku. Dokument ten zawiera między innymi wykaz niezbędnych prac budowlanych, zobowiązanie oferentów do pokrycia części kosztów inwestycyjnych oraz szacunkowe określenie mocy cieplnej niezbędnej do zapewnienia właściwej pracy systemu.
Przyjęcie oferty skutkuje podpisaniem umowy trójstronnej pomiędzy Inwestorem, wytwórcą ciepła i MPEC. W kolejnych krokach Inwestor zleca wykonanie projektu, uzyskuje pozwolenie na budowę, ustala harmonogram prac i wybiera wykonawcę instalacji. Określany jest sposób finansowania inwestycji, podpisywane są umowy i rozpoczynają się prace budowlano-instalacyjne.
Jeśli konieczna jest budowa nowego przyłącza, uczestnicy projektu ustalają zakres prac, opracowują wstępny kosztorys i dzielą się zadaniami. W każdym przypadku Inwestor realizuje przedsięwzięcie z wybranym przez siebie wykonawcą, przedsiębiorstwa energetyczne pomagają w zakresie logistyki i organizacji, wspomagając Inwestora wiedzą i doświadczeniem zdobytym w trakcie realizacji podobnych przedsięwzięć.
Szczegółowy harmonogram prac zależy zawsze od specyfiki przedsięwzięcia. Do zadań Inwestora należy przygotowanie nowego lub adaptacja obecnego pomieszczenia wymiennikowni w celu zabudowy dodatkowego modułu węzła cieplnego albo wymiany dotychczasowego urządzenia na nowy węzeł kompaktowy. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie dostarcza i instaluje wyposażenie wymiennikowni. Ekipy wykonawcze, działające na zlecenie Inwestora, montują systemy rozprowadzenia i cyrkulacji ciepłej wody. W następnym kroku wszystkie urządzenia i instalacje spinane są w jeden system, który w ciągu jednego dnia połączony zostaje z instalacją ciepłej wody użytkowej w mieszkaniu odbiorcy. Bezpośrednio przed przyłączeniem instalacji w lokalu użytkownika demontowany jest indywidualny podgrzewacz wody. Końcowymi działaniami są prace wykończeniowe przywracające estetykę lokali i ciągów komunikacyjnych. Podanie ciepła na potrzeby ciepłej wody poprzedza podpisanie przez Inwestora i MPEC umowy lub aneksu do umowy o dostawę ciepła.
Protokół odbioru prac instalacyjnych wraz z kopiami faktur stanowią podstawę do sporządzenia noty księgowej i wypłaty przez wytwórcę ciepła zadeklarowanej kwoty dofinansowania.
Harmonogram
Zadania | Miesiące
| |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Postępowanie ofertowe | ||||||||||||||||||||||||
Zastosowanie | ||||||||||||||||||||||||
Oferta | ||||||||||||||||||||||||
Zamknięcie postępowania | ||||||||||||||||||||||||
Ustalenie źródeł finansowania | ||||||||||||||||||||||||
Decyzja | ||||||||||||||||||||||||
Kontraktowanie | ||||||||||||||||||||||||
Umowa trójstronna | ||||||||||||||||||||||||
Projektowanie | ||||||||||||||||||||||||
Projekt przyłącza | ||||||||||||||||||||||||
Projekt węzła cieplnego | ||||||||||||||||||||||||
Projekt instalacji | ||||||||||||||||||||||||
Prace przygotowawcze | ||||||||||||||||||||||||
Pozwolenie na budowę | ||||||||||||||||||||||||
Wybór wykonawcy | ||||||||||||||||||||||||
Aneks do umowy o dostawy ciepła | ||||||||||||||||||||||||
Realizacja inwestycji | ||||||||||||||||||||||||
Budowa przyłącza | ||||||||||||||||||||||||
Modernizacja/rozbudowa/wymiana węzła cieplnego | ||||||||||||||||||||||||
Wykonanie instalacji wewnętrznej | ||||||||||||||||||||||||
Wykonanie instalacji wewnętrznej | ||||||||||||||||||||||||
Zamknięcie i rozliczenie inwestycji | ||||||||||||||||||||||||
Protokoły odbiorowe | ||||||||||||||||||||||||
Częściowy zwrot nakładów |
Rozwiązania techniczne
Przyłącza i węzły cieplne
węzeł indywidualny
węzeł grupowy
Przystosowanie węzła cieplnego C.O. do potrzeb podgrzewania ciepłej wody użytkowej polega zwykle na dobudowaniu do niego nowego modułu.
Innym rozwiązaniem jest wymiana jednofunkcyjnego węzła cieplnego na kompaktowy węzeł dwufunkcyjny.
Opisane wyżej działania dotyczą budynków przyłączonych bezpośrednio do wysokoparametrowej sieci cieplnej.
Jeśli budynek przyłączony jest do sieci poprzez węzeł grupowy konieczne jest wybudowanie bezpośredniego przyłącza wysokoparametrowego.
W celu poprawy stabilności pracy węzłów cieplnych i układu regulacji c.w.u. oraz zwiększenia sprawności energetycznej węzła układ może zostać wzbogacony w zasobnik(i) ciepłej wody użytkowej. Urządzenia te montuje się opcjonalnie, na życzenie i koszt Inwestora.
Instalacja rozprowadzenia i cyrkulacji ciepłej wody użytkowej w budynku
Instalacja ciepłej wody użytkowej w budynkach wielorodzinnych, zbudowana jest z dwu równoległych przewodów rurowych, z których jeden służy do przesyłu ciepłej wody z węzła cieplnego do punktów poboru wody w mieszkaniach użytkowników, a drugi zapewnia cyrkulację ciepłej wody tak, aby można było z niej korzystać bezpośrednio po odkręceniu kranu3.
Temperatura ciepłej wody w punktach poboru powinna być utrzymywana w przedziale 55–60ºC. W celu ograniczenia strat ciepła w trakcie przesyłu i cyrkulacji ciepłej wody, przewody rozprowadzające i cyrkulacyjne muszą posiadać odpowiednią izolację termiczną. Projektując instalacje złożone z wielu pionów, dąży się do zapewnienia jednakowej temperatury wody w każdym pionie, przy jednoczesnym zróżnicowaniu przepływu wody w poszczególnych pionach. Na podstawie obliczonych przepływów dokonuje się doboru średnic przewodów cyrkulacyjnych, a następnie oblicza się stratę ciśnienia dla najniekorzystniejszego obiegu. Dla tak obliczonych wartości dobiera się odpowiednią pompę cyrkulacyjną.
Projektant instalacji wybiera miejsca, którymi poprowadzone zostaną piony instalacyjne. Ich lokalizacja zależy od usytuowania punktów poboru wody. W najczęściej spotykanych rozwiązaniach piony instalacyjne zabudowuje się w specjalnie do tego celu przygotowywanych szachtach technicznych usytuowanych w ogólnodostępnych ciągach komunikacyjnych lub w kanałach spalinowych służących wcześniej odprowadzeniu spalin z gazowych podgrzewaczy wody.
Oba rozwiązania ograniczają do minimum prace monterów w mieszkaniach użytkowników.
W pierwszym przypadku w ścianie korytarza (klatki schodowej) umieszczona zostaje szafka, w której montuje się odejścia od pionów ciepłej wody (do mieszkań) wyposażone w zawory odcinające, wodomierz, zawór dławiący (w przypadku budynków wysokich z jedną strefą zasilania) i mieszający zawór trójdrogowy (opcjonalnie4). W drugim przypadku podobną szafkę montuje się w miejscu, które wcześniej zajmował indywidualny podgrzewacz wody. Zasilający przewód ciepłej wody użytkowej łączy się z wewnętrzną instalacją ciepłej wody w mieszkaniu. Punktem, w którym następuje spięcie tych instalacji, jest zazwyczaj dotychczasowe miejsce połączenia króćca ciepłej wody w indywidualnym podgrzewaczu, z instalacją wewnętrzną.
Wewnętrzna instalacja ciepłej wody w mieszkaniu użytkownika
Projekty zastąpienia ciepłej wody z podgrzewaczy indywidualnych, centralną ciepłą wodą zakładają, że instalacje wodne w mieszkaniach pozostają nienaruszone, a ingerencja w system, ogranicza się do przyłączenia tych instalacji do pionów zasilających. Monterzy przebywają w mieszkaniach użytkownika przez okres niezbędny do wykonania prac instalacyjnych. Prace w mieszkaniu użytkownika zakończone zostają zazwyczaj w tym samym dniu, w którym zostały rozpoczęte.
3 Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, każda instalacja ciepłej wody o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 musi posiadać dodatkowy przewód cyrkulacyjny, zapewniający stałą wymianę wody w instalacji.
4 Zawory mieszające stosuje się w układach, w których profilaktyka zapobiegająca rozwojowi bakterii Legionella Pneumophila, prowadzona jest metodą regularnych okresowych przegrzewów ciepłej wody do temperatury ok. 70°C. Zadaniem zaworu jest utrzymanie stałej temperatury wody na wylewce poprzez zmieszanie wody ciepłej z bieżącą wodą wodociągową.
Koszty i finansowanie projektów
O powodzeniu projektu może zdecydować prawidłowy wybór źródeł finansowania. W przypadku inwestycji polegających na likwidacji podgrzewaczy indywidualnych i budowie instalacji centralnej ciepłej wody użytkowej, mamy do wyboru kilka możliwości finansowania. Do najpopularniejszych należą środki własne Inwestora, pożyczki preferencyjne i kredyty komercyjne. Dysponując audytem, Inwestor może starać się o przyznanie pożyczki i premii na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego lub opcjonalnie, wziąć udział w przetargach organizowanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Jedną z ciekawszych form finansowania inwestycji jest formuła ESCO.
Środki własne
W przypadku, gdy Inwestor dysponuje własnymi funduszami, sprawa jest prosta. W spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych uregulowania wymaga kwestia podziału kosztów pomiędzy użytkowników/właścicieli lokali. Zagadnienie to powinno zostać unormowane w wewnętrznym regulaminie obowiązującym daną społeczność.
Praktyka związana z realizacją dotychczasowych przedsięwzięć wskazuje, że najczęstszym źródłem finansowania projektów ze środków własnych Inwestora był fundusz remontowy, zgromadzony na koncie budynku lub specjalny fundusz celowy gromadzony z przeznaczeniem na realizację planowanego zamierzenia.
Pożyczki preferencyjne
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie udziela pomocy finansowej na niektóre zadania proekologiczne z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Projekty polegające na likwidacji indywidualnych gazowych podgrzewaczy wody i zastąpieniu ich systemem centralnej ciepłej wody użytkowej, otrzymywanej w wyniku podgrzania wody wodociągowej ciepłem z miejskiej sieci ciepłowniczej, ograniczają niską emisję i w ten sposób, przyczyniają się do poprawy jakości powierza.
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie z wnioskiem o przyznanie pomocy w formie pożyczki preferencyjnej.
Przedmiotem pożyczki preferencyjnej (oprocentowanej poniżej stopy redyskontowej) może być 100% kosztów kwalifikowanych projektu. Po spłaceniu minimum 50% pożyczki i udokumentowaniu osiągnięcia zamierzonego celu, 35% pożyczonej kwoty może być przedmiotem umorzenia.
Szczegółowe warunki uzyskania pożyczki opisane zostały w dokumencie:
„Zasady udzielania i umarzania pożyczek oraz tryb i zasady udzielania i rozliczania dotacji oraz zasady dofinansowania zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie” dostępnym na stronie: www.wfos.krakow.pl
Kredyty komercyjne
Inwestycje polegające na budowie instalacji rozprowadzenia i cyrkulacji centralnej ciepłej wody użytkowej w budynkach wielorodzinnych, mogą być finansowane z kredytów uzyskanych przez Inwestora w bankach komercyjnych. Zasady udzielania takich kredytów przez różne banki bywają odmienne. Zazwyczaj najkorzystniejszy kredyt można uzyskać w banku prowadzącym rachunek Inwestora.
Fundusz termomodernizacyjny
Podstawowym celem Funduszu jest pomoc finansowa dla inwestorów realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne przy pomocy kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych. Pomoc ta, zwana "premią termomodernizacyjną" może wynieść 20% kredytu, jednak nie więcej niż 16% kosztów inwestycji termomodernizacyjnej i nie więcej, niż dwukrotność rocznych oszczędności kosztów energii i ciepła, ustalonych na podstawie audytu energetycznego.
Premia termomodernizacyjna przysługuje w przypadku realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których celem jest:
- zmniejszenie zużycia energii na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w budynkach mieszkalnych, zbiorowego zamieszkania oraz budynkach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, które służą do wykonywania przez nie zadań publicznych,
- zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do w/w budynków - w wyniku wykonania przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła,
- zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła,
- całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji - z obowiązkiem uzyskania określonych w ustawie oszczędności w zużyciu energii.
Zamiana systemu zaopatrzenia w ciepłą wodę użytkową, polegająca na likwidacji indywidualnych podgrzewaczy wody i zastąpieniu ich systemem centralnym, wykorzystującym do podgrzewania wody ciepło sieciowe z kogeneracji, jest działaniem zaliczanym do prac termomodernizacyjnych.
Premię termomodernizacyjną przyznaje Bank Gospodarstwa Krajowego. Wniosek o przyznanie premii należy składać, wraz z wnioskiem kredytowym, w banku, w którym inwestor ubiega się o kredyt na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Podstawowym warunkiem formalnym ubiegania się o premię, jest przedstawienie audytu energetycznego. Audyt taki powinien być dołączony do wniosku o przyznanie premii składanego wraz z wnioskiem kredytowym w banku kredytującym.
Białe certyfikaty
Wprowadzony przez Ustawę o efektywności energetycznej system białych certyfikatów, stworzył szansę na pozyskanie środków finansowych wynikających z realizacji przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Świadectwa efektywności energetycznej, można otrzymać za wykonane już działanie proefektywnościowe lub takie, które dopiero planujemy wykonać.
- 1
- Aby pozyskać biały certyfikat, należy postępować według ścieżki wytyczonej przez Ustawę o efektywności energetycznej. W pierwszej kolejności, należy dla wybranego przedsięwzięcia proefektywnościowego wykonać audyt efektywności energetycznej. Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Gospodarki w wykazie przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (M.P. z dnia 11 stycznia 2013 r.), znalazły się między innymi działania polegające na zastąpieniu niskoefektywnych energetycznie lokalnych i indywidualnych sposobów przygotowania ciepłej wody użytkowej, sposobami charakteryzującymi się wyższą efektywnością energetyczną, w tym z wykorzystaniem […], ciepła (sieciowego – przyp. autora) wytworzonego w kogeneracji […].
- 2
- W następnej kolejności należy wziąć udział w przetargu na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej. Przetargi takie, co najmniej raz w roku, ogłasza Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
- 3
- Po przyznaniu świadectwa efektywności energetycznej realizujemy działanie proefektywnościowe zgodnie z wytycznymi z audytu. O zakończeniu przedsięwzięcia zawiadamiamy Prezesa URE.
- 4
- Z chwilą wpisania świadectwa na konto ewidencyjne podmiotu, który zrealizował z sukcesem dane przedsięwzięcie proefektywnościowe, świadectwo otrzymuje prawa majątkowe. Prawa te są towarem i są zbywalne. W praktyce, pozyskane zostają więc środki finansowe, które poprawią nam wskaźniki ekonomiczne zrealizowanego projektu. Ograniczeniem w staraniach o przyznanie białych certyfikatów jest wymóg ustawowy, aby na realizację przedsięwzięcia nie przyznano środków pochodzących z Unii Europejskiej lub budżetu państwa, w tym premii termomodernizacyjnej.
Formuła ESCO
Formuła ESCO, w wielkim uproszczeniu, polega na finansowaniu prac budowlanych przez ich wykonawcę. Wydatkowane przez wykonawcę środki finansowe klient spłaca mu z uzyskanych w wyniku realizacji inwestycji oszczędności. Model ten doskonale wpisuje się w projekty likwidacji gazowych podgrzewaczy wody i budowę instalacji centralnej ciepłej wody użytkowej. Przygotowanie ciepłej wody do celów sanitarnych w oparciu o ciepło z miejskiej sieci ciepłowniczej jest tańsze od podgrzewania wody w piecyku gazowym. Różnica kosztów (uniknięty koszt) w całości bądź w części, może zatem służyć zapłacie wykonawcy, który zgodził się rozłożyć płatność na dłuższy, zwykle kilkuletni okres czasu. Analizy pokazują, że okres, w którym przedsięwzięcie będzie neutralne dla budżetu mieszkańców, bądź będzie generować dla nich dodatnie przepływy, wynosi od trzech do pięciu lat.
Przedsięwzięcia w tej formule od kilkunastu lat realizuje spółka córka MPEC S.A. w Krakowie – Przedsiębiorstwo Oszczędzania Energii ESCO Sp. z o. o. (POE ESCO). Dzięki atrakcyjnym modelom finansowym wykorzystywanym przez POE ESCO, koszty odsetek są często niższe niż w przypadku bezpośredniego korzystania z komercyjnego kredytu bankowego.
Kredyt kupiecki
Kredyt kupiecki, zwany również handlowym lub towarowym (open account), udzielany jest przez sprzedawcę kupującemu i ma formę odroczonego terminu płatności.
Kredyt kupiecki nie wymaga szczególnej formy prawnej i jest korzystną alternatywą dla kredytów udzielanych przez banki. Kredyty bankowe uwarunkowane są zazwyczaj przeprowadzeniem skomplikowanych procedur, które wymagają od kredytobiorcy spełnienia wielu warunków. Kredyt kupiecki eliminuje ścieżkę bankową i umożliwia kredytowanie wymiany handlowej między kontrahentami. Jest konkurencyjny dla kredytów bankowych także ze względu na koszty. Kredyt kupiecki jest mało skomplikowany, a zatem atrakcyjny i szybki do uzyskania.
W prawniczym ujęciu kredyt kupiecki jest szczególnym rodzajem kredytu, gdzie partnerami są podmioty gospodarcze niebędące instytucjami finansującymi. Zwykła transakcja kupna-sprzedaży zmienia się w kredyt kupiecki, jeżeli partnerzy transakcji uzgodnią między sobą odroczenie momentu zapłaty. Liczba dni między wydaniem towaru lub wykonaniem usługi a wyznaczonym terminem płatności nazywana jest czasem kredytowania.
Podmioty zainteresowane sprzedażą swoich usług oferują spółdzielniom i wspólnotom mieszkaniowym realizację inwestycji polegających na zmianie sposobu pozyskiwania ciepłej wody użytkowej w systemie odroczonej płatności za wykonane prace. Działające na rynku krakowskim firmy, które oferują wykonanie projektu i budowę instalacji centralnej ciepłej wody użytkowej gotowe są kredytować swoich klientów przez okres dochodzący do 60-ciu miesięcy.
Oferta
MPEC S.A. w Krakowie oferuje:
wymianę
jednofunkcyjnego węzła cieplnego na kompaktowy węzeł dwufunkcyjny lub rozbudowę eksploatowanego urządzenia o moduł przystosowany do przygotowania ciepłej wody użytkowej,
całoroczną sprzedaż ciepła
do przygotowania ciepłej wody użytkowej po cenach wynikających z aktualnych cenników MPEC S.A., przy założeniu, że do ustalenia opłaty za moc zamówioną na potrzeby c.w.u. w pierwszym roku od rozpoczęcia jej dostawy, przyjęte zostanie tylko 10% średniej mocy godzinowej (określonej w projekcie), a w latach następnych 100% tej wielkości.
CEZ Skawina S.A. oferuje:
zwrot wydatków
poniesionych na realizację prac związanych z budową instalacji ciepłej wody użytkowej, w wysokości 150 tys. zł za 1MW maksymalnej mocy godzinowej instalacji ciepłej wody użytkowej (określonej w projekcie).
W przypadku projektów obejmujących, dodatkowo, budowę przyłącza wysokoparametrowego (dotyczy budynków zasilanych z węzła grupowego), udział MPEC S.A. w Krakowie i producentów ciepła we współfinansowaniu inwestycji odbywa się na warunkach uzgodnionych z Inwestorem.
Powody, dla których warto przystąpić do programu
Bezpieczeństwo
Program kompleksowego wykorzystania ciepła z miejskiej sieci ciepłownmiczej to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo.
Proces podgrzewania wody wodociągowej ciepłem sieciowym realizowany jest w pomieszczeniu wymiennikowni, a więc z dala od mieszkań użytkowników. Z łazienek i kuchni znikają indywidualne podgrzewacze zastąpione przyłączem do instalacji centralnej ciepłej wody. Wraz z indywidualnymi podgrzewaczami wody znika zagrożenie zatruciem, wybuchem czy porażeniem prądem elektrycznym. Bez obaw można korzystać z przyjemności, jaką daje kąpiel w ciepłej wodzie.
Właściwa i stała temperatura wody
W systemach centralnie przygotowywanej ciepłej wody użytkowej zastosowano rozwiązanie, które eliminuje problem oczekiwania aż z rur spłynie zimna woda –instalację cyrkulacji ciepłej wody użytkowej.
Układ ten składa się z dodatkowego przewodu ciepłej wody, łączącego węzeł cieplny z najdalej wysuniętym punktem czerpalnym. Ciepła woda krąży w instalacji i po odkręceniu zaworu czerpalnego, natychmiast można z niej korzystać. W ten sposób, poprawia się komfort korzystania z produktu. Dodatkowe korzyści, to zmniejszenie ilości pobieranej wody oraz ilości powstających ścieków.
Odpowiednio wyregulowany system zapewnia stałą temperaturę wody, a dodatkowe wyposażenie układu w wyłączniki czasowe (opcjonalnie) powoduje, że cyrkulacja pracuje tylko w zadanym czasie.
Wysoka wydajność systemu
Centralna ciepła woda przygotowywana w wymiennikowni i cyrkulująca w instalacji, umożliwia bezproblemowe, jednoczesne korzystanie z niej przez wielu użytkowników. Odpowiednio dobrana moc wymiennika (elementu składowego węzła cieplnego) zapewnia, że przy maksymalnym, godzinowym rozbiorze wody wszyscy mieszkańcy otrzymają produkt o wymaganych parametrach użytkowych.
Niższe koszty i stabilne ceny
Koszty podgrzania wody ciepłem sieciowym są aktualnie nieznacznie niższe od kosztów gazu zużytego do podgrzania takiej samej ilości wody i zdecydowanie niższe, w porównaniu z sumą kosztów gazowego nośnika energii, obligatoryjnych przeglądów, usług serwisowych i amortyzacji indywidualnego podgrzewacza wody.
(Obliczenia przeprowadzono zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej dla budynku wielorodzinnego (49 mieszkań) przy założeniu, iż na przeciętne mieszkanie przypada 2,43 osoby (średnia dla Krakowa), zużycie ciepłej wody – 48 l/os./d, temp. wody zimnej – 10°C, temp. wody ciepłej – 55°C. Taryfy/cenniki nośników energii aktualne na dzień15 kwietnia 2013 r, S1-WIP MPEC S.A. w Krakowie, dla ciepła sieciowego, W-2.1 PGNiG, Karpacka Spółka Gazownicza dla gazu ziemnego i G11 TAURON Sprzedaż Sp. z o.o. dla energii elektrycznej.)
Porównanie dynamiki zmian kosztów przygotowania ciepłej wody użytkowej w oparciu o gaz ziemny i ciepło sieciowe, z okresu ostatnich pięciu lat, przemawia zdecydowanie na korzyść ciepła sieciowego.
(grupa taryfowa S1-WIP MPEC S.A. w Krakowie) i gazem ziemnym (grupa taryfowa W-2.1 PGNiG, Karpacka Spółka Gazownicza). Obliczenia przeprowadzono dla trzyosobowego gospodarstwa domowego zużywającego 48 dm3/osobę/dzień ciepłej wody o temperaturze 55°C
Pewność dostaw, niezawodność systemu
Ze względu na ciągłość dostaw ciepła sieciowego (produkt dostarczany jest do odbiorców przez 365 dni w roku), klienci MPEC S.A. w Krakowie mogą korzystać z wody podgrzewanej ciepłem z miejskiej sieci ciepłowniczej przez cały rok kalendarzowy. Gwarancję nieprzerwanych dostaw zapewnia ciągła praca źródeł ciepła oraz promienisto-pierścieniowa budowa sieci ciepłowniczej, umożliwiająca, w przypadku konieczności przeprowadzenia prac remontowo-konserwacyjnych sieci, zmianę kierunku zasilania.
Dyspozycyjność pracującego w ruchu ciągłym Pogotowia Energetycznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej S.A. gwarantuje, że w przypadku wystąpienia awarii pojawi się ono u klienta bezzwłocznie. Użytkownicy podgrzewaczy indywidualnych nie mogą liczyć na taką dostępność służb serwisowych.
Komfort użytkowania, łatwość obsługi urządzeń
Użytkownicy wody podgrzewanej ciepłem sieciowym odkręcają kran i ciepła woda płynie niemal natychmiast. Ponieważ urządzenia służące do podgrzewania wody znajdują się w pomieszczeniach technicznych, a nie w mieszkaniach, mieszkańcy zyskują niezabudowaną powierzchnię użytkową wolną od urządzeń i instalacji, a co za tym idzie – możliwość lepszego zagospodarowania przestrzeni i zdecydowaną poprawę estetyki. Nie trzeba już pilnować terminów przeglądów, dbać o zapewnienie dopływu powierza niezbędnego do spalenia gazu.
Dostawca ciepła do podgrzania wody – MPEC S.A. w Krakowie – dba o urządzenia podgrzewające wodę, modernizuje je i konserwuje, a w przypadku awarii zapewnia natychmiastową pomoc całodobowego pogotowia technicznego.
Sprawność i dostępność służb serwisowych
Pogotowie techniczne MPEC S.A. w Krakowie pozostaje do dyspozycji klientów 24 godziny na dobę. Wystarczy wybrać numer telefonu 993 lub (12) 644 18 72 i poinformować dyspozytora o zdarzeniu, aby po okresie niezbędnym na przyjazd służb technicznych zjawili się serwisanci MPEC S.A.
Pogotowie techniczne usuwa wszelkie awarie systemu leżące po stronie dostawcy ciepła oraz świadczy odpłatne usługi polegające na naprawach instalacji wewnętrznych, nadzorowanych przez administratora zasobów.
Korzystniejsze świadectwa charakterystyki energetycznej
Optymalny dobór surowców i technologii wytwarzania powoduje, że ciepło z miejskiej sieci ciepłowniczej w Krakowie charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej. Wartość współczynnika wyliczona zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012r., w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii w oparciu o dane eksploatacyjne za 2012 r. wynosi 0,21.
Niska wartość współczynnika nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej pozwala uzyskiwać wzorcowe parametry charakterystyki energetycznej budynków i lokali mieszkalnych, korzystających z ciepła sieciowego.
W tym miejscu, należy wspomnieć o ustawowym obowiązku ustalenia charakterystyki energetycznej, między innymi dla każdego budynku/lokalu podlegającego zbyciu lub wynajmowi. Dobre świadectwo nie tylko podnosi wartość budynku i znajdujących się w nim lokali, ale również kreuje pozytywny wizerunek zarządcy nieruchomości.
Zrealizowane projekty
„Program kompleksowego wykorzystania ciepła z miejskiej sieci ciepłowniczej” realizowany jest od roku 2004 roku przez PGE Energia Ciepła S.A., CEZ Skawina S.A. i MPEC S.A. w Krakowie. Porozumienie to objął swym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa. Od 2007 roku część projektów realizowana jest w oparciu o „Umowy trójstronne” (Inwestor – Wytwórca ciepła – Dystrybutor ciepła).
Wybrane adresy projektów referencyjnych
- "SADYBA" Spółka z o.o., ul. Kościuszki 73;
- Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, ul. Piłsudskiego 16;
- BUD-MAR INVESTMENT Spółka z o.o., ul. Lwowska 2;
- Caritas Archidiecezji Krakowskiej, ul. Żywiecka 16;
- F.H.U. "CERTEX", os. Centrum E-12;
- Firma Handlowa „RZEPKA”, ul. Centralna 55;
- GEOFIZYKA KRAKÓW Spółka z o.o., ul. Bagrowa 3;
- Gimnazja: nr 28 - ul. Bujaka 15; nr 22 - ul. Skwerowa 3;
- Izba Celna, ul. Pachońskiego 3;
- JOTA Spółka z o.o., ul. Piłsudskiego 19;
- Klub Sportowy "PRĄDNICZANKA", ul. Majora 12A;
- Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, ul. Wyki 3;
- KRAKÓW INVESTMENT Spółka z o.o., ul. Zakopiańska 62A;
- LOK "Dom Śląski", ul. Pomorska 2;
- PHiP "SINAH" Spółka z o.o., ul. Zegadłowicza 4;
- Politechnika Krakowska, ul. Warszawska 24; ul. Skarżyńskiego 3;
- Przedszkola Samorządowe: nr 35 - ul. Lilii Wenedy 7; nr 6 - ul. Bujaka 17; nr 150 - ul. Teligi 28; nr 140 - ul. Słomiana 8; nr 36 - ul. Okólna 18; nr 11 - ul. Saska 11; nr 100 - os. Urocze 15; nr 115, os. Albertyńskie 23.
- Przedszkole Niepubliczne "BAJKA", os. Urocze 6.
- RIVER J. Bator S.J., os. Hutnicze 7;
- SM "KRAKUS", ul. Różyckiego 5, 7; ul. Gnieźnieńska 22, 24, 26; ul. Zawodzie 7; ul. Jaremy 1-15; ul. Palacha 3,5,7,9.
- SM "Pracowników Nauki", ul. Rozrywka 20, 22, 24, ul. Strzelców 14.
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "Budynki Rozproszone" ul. Bosaków 5;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "Domy Pogodnej Jesieni", ul. Telimeny 31; ul. Nad Sudołem 32; ul. Wysłouchów 8; ul. Dobrego Pasterza 109; ul. Korczaka 4, ul. Seniorów Lotnictwa 10, ul. Sudolska 7.
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "ENERGETYK", ul. Lasówka 40, 44; ul. Centralna 38A;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "KONFEDERACKA", ul. Konfederacka 1;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "KRAKOWIAK", ul. Rusznikarska 12A, ul. Narciarska 2H;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "NA KOZŁÓWCE", ul. Okólna8, 14, 20, 22, ul. Nowosądecka 21, ul. Spółdzielców 4, 6, 10, 11, 12, 13,15, 17; ul. Wlotowa 2, 4;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "OŚWIECENIA", os. Oświecenia 41, 42;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa "PODGÓRZE", ul. Bieżanowska 86; ul. Nad Potokiem 6;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „Budynki Rozproszone”, ul. Brodowicza 5, 5a;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „HUTNIK” os. Centrum D 9;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „Kurdwanów Nowy”, ul. Wysłouchów 27;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „NAFTOBUDOWA”, ul. Mogilska 21;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „Nowy Prokocim”, ul. Jerzmanowskiego 32;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „PODGÓRZE”, ul. Bieżanowska 78, 84;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „PRĄDNIK CZERWONY”, ul. Strzelców 17, 19, 21, 23, ul. Powstańców 44,46;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa „STOMIL”, Al. Pokoju 29;
- Spółdzielnia Mieszkaniowa im. T. Kościuszki, ul. Armii Krajowej 93;
- Stowarzyszenie Integracyjne Aktywizacji Zawodowej, os. Na Wzgórzach 44;
- Szkoły Podstawowe nr 70 - ul. Malborska 98; nr 143 - ul. Stojałowskiego 31; nr 41 - ul. Jerzmanowskiego 6; nr 123 - ul. Okólna 16;
- Tow. Przyjaciół Chorych "HOSPICJUM", ul. Fatimska 17;
- TP Edukacja i Wypoczynek Spółka z o. o., ul. Aleksandry 10;
- Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, ul. Rajska 1;
- Wspólnoty Mieszkaniowe: os. Na Wzgórzach 3; ul. Gliniana 11; ul. Gliniana 9; ul. Gliniana 7; ul. Kijowska 33; ul. Elsnera 24; os. Szkolne 2, ul. Cieszyńska 14; os. Wysokie 16; os. Handlowe 6; os. Willowe 21; ul. Lubelska 20; ul. Kielecka 9; ul. Meissnera 35; ul. Jaremy 25; ul. Makowskiego 18; ul. Okólna 5; os. Strusia 2; os. Kalinowe 2; os. Kalinowe 15; ul. Pużaka 8; ul. Stachiewicza 47; ul. Pałacha 13; ul. Rydygiera 7; ul. Jaremy 14b; ul. Okólna 11; ul. Jaremy 21; ul. Teligi 18; ul. Kantora 4; ul. Kijowska 35; ul. Okólna 26; ul. Na Kozłówce 12; ul. Okólna 9; ul. Weissa 14; ul. Stachiewicza 29; ul. Traugutta 4;
- Zakład Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o., ul. Radziszowska 11;
- Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie, ul. Piekarska 3; os. Urocze 2;
- Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie, ul. Strzelców 15, ul. Urzędnicza 52a;
- Zarząd Infrastruktury Sportowej, ul. Ptaszyckiego 4;
- ZEO "Wschód", os. Szkolne 20;
- Zespół Szkół nr 1, ul. Ułanów 3;
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4, ul. Krzemionki 11;
- Zespół Szkół Ogólnokształcących Sportowych nr 2, os. Teatralne 35;
- Zespół Szkół Ogólnokształcących, Integracyjnych nr 4, ul. Żabia 20;
- Zgromadzenie Księży Najświętszego Serca Jezusowego, ul. Saska 2.
- Zjednoczona Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa "PIAST", ul. Chocimska 20;
- Zwierzyniecka Spółdzielnia Mieszkaniowa, ul. Gromady Grudziąż 23;
- Żłobki Samorządowy nr 19 - ul. Świtezianki 7; nr 20 - ul. Okólna 6; Nr 22 - os. Tysiąclecia 14; nr 5 - os. Willowe 2;